ХОРОВІ КОНЦЕРТИ БОРТНЯНСЬКОГО
Slider

Творчість Дмитра Степановича Бортнянського (1751–1825) — визначне явище в музичному мистецтві Східної Європи епохи класицизму. Він належить до видатних європейських митців, які досягли вершин світового значення. Результатом його мистецьких пошуків є самобутня, стилістично цілісна творча спадщина, своєрідні музично-стильові ознаки, прийоми композиторського письма якої справили суттєвий вплив на послідовників.

У творчому доробку Д. Бортнянського наявні композиції практично всіх жанрів поширених в його епоху: опери, симфонічні й камерні твори. Усі вони є цінною художньою пам’яткою XVIII століття. Однак найповніше талант композитора розкрився у сфері духовної музики, яка за всіх часів була однією з жанрових домінант в українській музичній культурі. У його творчості виразно виявляються стилістичні ознаки класицистичної естетики, передусім ясність, простота й цілісність художніх образів, закономірність їх розвитку, довершеність форми, стриманість у вираженні емоцій, проста й логічна гармонія, пісенний мелодизм.

Зокрема, найбільш яскраво особливості стилю митця розкрилися в духовному концерті, провідному жанрі у творчості композитора. Загальновідомо, що це жанр поліфункційного характеру. З одного боку, звернення композиторів до сакральних текстів, переважно із Псалтиря, забезпечує духовне спрямування твору, з іншого — концерт був не канонічною складовою богослужіння, а вставною композицією. Стильові зміни, що відбулись у хоровому духовному концерті XVIII століття, надають йому ознак світського жанру і сприяють його популярності за межами суто храмового виконання. Ці твори почали звучати і на урочистостях при царському дворі, й у світському побуті в різних аранжуваннях як для хорового, так і для інструментального виконань.

Постійно працюючи з Петербурзькою Придворною капелою, Д. Бортнянський майже пів століття вдосконалював свою композиторську майстерність. На відміну від багатьох своїх сучасників, він мав унікальну можливість чути свої твори одразу після написання у бездоганному виконанні професійного колективу, а завдяки практичному диригентському досвіду —застосовувати всі найтонші особливості і нюанси засобів хорового виконавства, експериментувати з кількісним складом хору, комбінувати різні варіанти ансамблевих груп. У творчості композитора цей жанр остаточно викристалізувався і став класичним зразком для його послідовників. Не дивно, що в усі часи попит на духовні хорові концерти Д. Бортнянського був досить значним, деякі з них збереглися навіть в оркестровому варіанті.

У творчій спадщині Д. Бортнянського понад 80 духовних концертів, найбільш відомі серед них 35 однохорних (чотириголосних) концертів, опублікованих за редакцією композитора, і десять (за деякими даними 11) двохорних (восьмиголосних) і концерт для шестиголосного хору («Богоотец убо Давид»), ви даний лише 1913 року.

Раннє видання концертів Бортнянського (орієнтовно між 1828 та 1832 рр.) було надруковане з дощок, виготовлених ще за життя композитора. Згодом 35 однохорних (чотириголосних) концертів були опубліковані в Росії 1881 року у видавництві П. Юргенсона за редакцією П. Чайковського. І досі це найпопулярніше видання творів Д. Бортнянського, його перевидання було здійснене 1995 року в Москві.

Незважаючи на те, що композитор виїхав з України в ранньому дитинстві, протягом десяти років навчався в Італії, а вся його творча діяльність розгорталася в Росії, у своїх творах, передусім хорових, він відтворив особливості української мелодики, поєднавши їх із досягненнями  тогочасної західноєвропейської композиторської техніки.

Як відомо, для України завжди гостро актуальним було питання збереження національно-культурної ідентичності як основи духовного буття українців. Тому популяризація хорової спадщини Дмитра Бортнянського як вітчизняного композитора передбачала уведення в репертуар церковних і світських хорів композицій митця церковнослов’янською мовою в українській транслітерації. Перше таке видання 35 однохорних (чотириголосних) концертів було здійснене у Львові 1925 року до 100-х роковин композитора. Воно зберігається в нотному фонді Відділення «Палац мистецтв імені Тетяни та Омеляна Антоновичів» Львівської національної наукової бібліотеки імені В. Стефаника. А до 150-х роковин, 1974 року, цей збірник перевидано в Торонто (Канада). На жаль, обидва нотодруки (львівський і торонтський) і досі мало відомі мистецькій спільноті. Власне, останню збірку взято за основу пропонованого перевидання однохорних концертів Дмитра Бортнянського.

Творче і науково-дослідницьке звернення до музичної спадщини митця віддзеркалюють культурні, музично-стилістичні процеси, що вплинули на подальший розвиток хорової музики. Музичний стиль, характерні стилістичні прийоми звукового письма Д. Бортнянського набули втілення у творчості західноукраїнських композиторів, зокрема Михайла Вербицького, Сидора Воробкевича, Філарета Колесси, Івана Лаврівського, Ярослава Лопатинського, Остапа Нижанкіського, Дениса Січинського, Ярослава Ярославенка. Стиль музики Д. Бортнянського вплинув і на російську духовну музику, зокрема на творчість Олександра Архангельського, Олександра Кастальського, Олексія Львова та інших.

Як епохальне явище в національній музичній культурі доби класицизму, духовна музика Дмитра Бортнянського становить ґрунт і для розвитку сучасної української хорової музики, зокрема жанру духовного концерту.

Ольга Путятицька

 

Від упорядника

У ваших руках публікація першого в незалежній Україні видання 35 духовних концертів для хору а капела нашого великого земляка Дмитра Бортнянського. В основі цієї публікації лежить редакція П. Чайковського (1881 р.), видання 1925 року (м. Львів) та перевидання 1974 р. (м. Торонто). Виходячи з міркувань практичного виконавства, упорядник додав деякі незначні корективи, не порушуючи редакцію П. Чайковського.

Євген Савчук

 Хоровий концерт №1 "Воспойте Господеві піснь нову"

 Хоровий концерт №2 "Торжествуйте днесь всі, любящії Сіона"

 Хоровий концерт №3 "Господи, силою Твоєю возвеселиться цар"

 Хоровий концерт №4 "Воскликніте Господеві вся земля"

 Хоровий концерт №5 "Услишит тя Господь в день печалі"

 Хоровий концерт №6 "Слава во вишніх Богу"

 Хоровий концерт №7 "Приідіте, возрадуємся Господеві"

 Хоровий концерт №8 "Милости Твоя, Господи, во вік воспою"

 Хоровий концерт №9 "Сей день, єго же сотворити Господь"

 Хоровий концерт №10 "Пойте Богу нашему, пойте"

 Хоровий концерт №11 "Благословен Господь, яко услиша глас моленія моєго"

 Хоровий концерт №12 "Боже! Піснь нову воспою"

 Хоровий концерт №13 "Радуйтеся Богу"

 Хоровий концерт №14 "Отригну сердце моє слово благо"

 Хоровий концерт №15 "Приідіте, воспоім, людіє"

 Хоровий концерт №16 "Вознесу Тя, Боже мой"

 Хоровий концерт №17 "Коль возлюбленна селенія Твоя, Господи"

 Хоровий концерт №18 "Благо єсть ісповідатися Господеві"

 Хоровий концерт №19 "Рече Господь Господеві поєму"

 Хоровий концерт №20 "На Тя, Господи, уповах"

 Хоровий концерт №21 "Живий в помощі Вишняго"

 Хоровий концерт №22 "Господь просвіщеніє моє"

 Хоровий концерт №23 "Блажені людіє відущії воскликновеніє"

 Хоровий концерт №24 "Возведох очі моі в гори"

 Хоровий концерт №25 "Не умолчим никогда, Богородице"

 Хоровий концерт №26 "Господи, Боже Ізраілев"

 Хоровий концерт №27 "Гласом моім ко Господу воззвах"

 Хоровий концерт №28 "Блажен муж, бояйся Господа"

 Хоровий концерт №29 "Восхвалю імя Бога моєго"

 Хоровий концерт №30 "Услиши, Боже, глас мой"

 Хоровий концерт №31 "Всі язици восплещіте руками"

 Хоровий концерт №32 "Скажи ми, Господи, кончину мою"

 Хоровий концерт №33 "Вскую прискорбна єси душе моя"

 Хоровий концерт №34 "Да воскреснет Бог"

 Хоровий концерт №35 "Господи, кто обитаєт в жилищі Твоєм"

Капела "ДУМКА" – національний хоровий колектив під керівництвом народного артиста України Євгена Савчука. Заснований у 1919 році, сьогодні хор є еталоном хорового виконавства та законодавцем традицій хорової справи в сучасній Україні.

Контакти

 б-р. Тараса Шевченка, 50-52, м. Київ, 01032, Україна

 +38 (044) 484-18-66

 dumkap@ukr.net

Соціальні мережі

© 2021 Національна Заслужена Академічна Капела України "ДУМКА". Усі права захищені | Joomla! | Ярослав Долгіх